dinsdag 24 april 2018

Eenvoudig genoeg? (zelfanalyse)

Blogcollega Geldnerd vroeg zich gisteren af of we het allemaal wel eenvoudig genoeg maken.

Zijn artikel zette aan tot een zelfanalyse:

Pensioen


Ik heb alles bij hetzelfde pensioenfonds. Horeca pensioentje wordt volgende maand uitbetaald.
Aanvullende arbeidsongeschiktheidsdekking via Royalis.

Conclusie: Eenvoudig genoeg!

Rekeningen


Momenteel de volgende rekeningen: ING (lopende), KNAB (lopende en spaar-), OHRA bank (spaar- en deposito)
Uiterlijk per april 2019 (als de overstapperiode erop zit) zal ik de ING rekening opzeggen.
Per september 2021 zeg ik de OHRA rekening op. De rekening is leeg, het gaat slechts om het deposito.

Conclusie: Alle acties die nodig zijn om het te vereenvoudigen zijn voorbereid, dus: op termijn eenvoudig genoeg!

Beleggen


Dat doe ik (nog) niet. Ik overweeg om t.z.t. via KNAB eens voorzichtig naar ETF’s te kijken.

Conclusie: eenvoudig genoeg!

Creditcards


De VISA-card is opgezegd, een nieuwe creditcard zal via Knab aangeschaft worden.

Conclusie: eenvoudig genoeg!

Crowdfunding


Via drie platforms heb ik projecten lopen. Ik heb alles overzichtelijk in een excelbestand staan.
Het duurt even voordat het werkelijk rendement van een crowdfundingsplatform helder is. Langetermijnwerk dus.

Of je in 19 projecten via hetzelfde platform of via 3 verschillende platforms investeert vind ik niet per se eenvoudiger.

Conclusie: Kan wellicht eenvoudiger zodra effectief rendement zichtbaar is geworden.

Verzekeringen


De volgende verzekeringen zijn gebundeld:
1) woonhuis
2) inboedel (incl. glas)
3) W.A.
4) rechtsbijstand
5) auto (per 04-05-2018, ASR verzekering stopgezet)

Losse verzekeringen:
doorlopende reisverzekering. (Wel via dezelfde tussenpersoon via wie ik overigens ook de hypotheek heb afgesloten.)
uitvaartverzekering
overlijdens risico verzekering, poging tot stopzetten is opgestart.

Conclusie: Overzichtelijk en eenvoudig genoeg.

Hypotheek


Lineair (er wordt dus automatisch afgelost) en bestaat uit slechts dat 10 jaar rentevast staat tot juli 2015, voor 2,25%.
Maandelijks wordt er d.m.v. een automatische overboeking extra afgelost. De automatische maandelijkse overboeking staat even wat laag maar zal in de loop van 2018 worden opgeschroefd.
Incidentele aflossingen gaan gemakkelijk via het portel met iDeal.

Conclusie: eenvoudig genoeg!

Dan kun je ook kijken naar zaken als:

Financiƫle administratie hier in huis


Veel gaat digitaal. Resterende papierwinkel in aparte mappen. Documentatie ouder dan 5 jaar gooi ik meestal weg (behalve bekeuringen).
Binnenkomende post verwerk ik meestal dezelfde dag maar zeker dezelfde week.

Deze week ga ik eens kijken of er nog wat weggegooid kan worden en 2 mappen 1 kunnen worden.

Conclusie: Kan wellicht nog eenvoudiger.

Spullen hier in huis


Qua boeken kan nog wel wat weg. Verder heb ik niet zoveel overtollige spullen. Maar een handvol dingen voor marktplaats zijn er zeker nog wel. De Oranjemarkt op koningsdag zal ik zeker nog even afstruinen.

Eh, dan komen er dus wellicht spullen bij. Zal wel loslopen. Ik beperk me meestal hoofdzakelijk tot CD's.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om je zelfanalyse te lezen! Ik ben benieuwd of hier nu ook weer een ‘doorgeefserie’ uit ontstaat, net als onlangs bij de serie over de lessen van huiseigenaarschap en hypotheken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom wil je de overlijdensrisicoverzekering opzeggen?

    BeantwoordenVerwijderen